Praporky a slepá mapa

Námět Lucie Urbancové je příspěvkem k činnému učení a dobrým pomocníkem zvláště pro žáky s poruchami učení. K uskutečnění činnostního učení při práci se slepou mapou používá Lucie podložky a špendlíčky s názvy pohoří, hor, řek...

Povrch - hory:

1. Přečti si povídání o našich horách:
Podíváme-li se na mapu České republiky, vidíme podél hranic téměř všude tmavohnědou barvu. Hory tvoří přirozené hranice. Těmto pohořím říkáme pohraniční pohoří.

Podívej se na mapu a vypiš některé z těchto pohraničních pohoří.

_____________________________

Také ve středu naší země jsou nějaká pohoří, říká se jim vnitrozemská pohoří.

Vyhledej jedno z nich na mapě a napiš jeho název.

_________________________

2. Dej si okopírovanou mapku na podložku a umísti na ni správně praporky s názvy pohoří.

3. Zkus umístit správně praporky s názvy pohoří na slepou mapu.

4. Vybarvi pohraniční pohoří modře a vnitrozemnská červeně.

5. Přiřaď kartičky s nejvyššími vrcholy ke správnému pohoří.

6. Význam hor
Hory jsou domovem různých živočichů a rostlin. Lidé využívají hory k zimním sportům a k turistice. Přírodu v horách musíme chránit, proto jsou v horách zřizovány národní parky.

7. Teď bys měl už všechno o našich horách vědět. Vyzkoušej si to:

Jaké je nejvyšší pohoří v Čechách?

____________________________

Které pohoří najdeš na východě Čech?

_______________________________

Ve kterém pohoří pramení Vltava?

_________________

Umísti ještě jednou praporky na slepou mapu. Zkus to bez nápovědy.

 

Vodstvo - řeky:

Víš, kde řeky většinou pramení?
A: nížina
B: pohoří
C: jezero

Kde pramení Labe?

_____________________

1. Podívej se na mapu vodstva přiloženou k učebnici. Jakou barvou jsou tam vyznačeny řeky?

_________________

Najdi řeku Moravu a podívej se na její pramen i kudy teče. Modrou barvou vyznač ve slepé mapě cestu, kudy řeka Morava teče od svého pramene, tedy počátku, až do konce, tedy ústí.

2. Polož okopírovanou mapu na podložku a zapíchni správně praporky s názvy řek.

3. Zkus dát na podložku slepou mapku a zapíchnout správně praporky s názvy řek.

Význam řeky
Je domovem různých rostlin a živočichů. Slouží jako zdroj vody pro pole, lesy, zvířata i člověka. Po řece se dá cestovat. Také se po ní převáží materiál, například se splavuje dřevo. Na řekách se stavějí vodní nádrže, které zabraňují povodním.

4. Tak teď bys měl o řece vědět všechno. Vyzkoušej si to.

Jaká řeka je v České republice nejdelší, není to Labe?

_________________

Jací živočichové v řece žijí?

______________________

Podívej na mapu a zjisti dvě řeky, které se vlévají do Labe.

______________________________________________

Umísti ještě jednou praporky na slepou mapu. Zkus to bez nápovědy.

 

Vodstvo:

Kromě řek máme v České republice ještě další vodstvo:
jezera
rybníky
vodní nádrže (přehrady)

Jezera nebyla vytvořena člověkem. Vytvořila je sama příroda. Nejznámější jezera v Čechách jsou Černé a Čertovo jezero na Šumavě.

Najdi nějaké jezero na mapě.

Rybníky byly vytvořeny člověkem. Jsou využívány k chovu ryb. Na podzim jsou proto velké výlovy kaprů.
Nejvíce rybníků je na jihu Čech, patří mezi ně Svět, Rožmberk, Hejtman nebo Bezdrev.

Najdi nějaký rybník na mapě.
K čemu slouží rybník?

Vodní nádrže jsou postaveny na řekách, chrání okolí řeky před povodněmi. Slouží také k rekreaci, jako zásoba vody a k výrobě elektřiny. Vytvořil je člověk.

Najdi nějakou přehradu na mapě. Na jaké řece leží?
K čemu slouží přehrady?

 

Poloha České republiky:

Naše republika leží ve středu Evropy. Protože nemáme přístup k moři, říkáme, že Česká republika je vnitrozemský stát. Naše země má rozlohu 79 000 km čtverečních a žije v ní přes 10 milionů obyvatel.

1. Sestav puzzle Evropy. Podívej se, kde je v Evropě umístěna Česká republika.

___________________________________________________

2. S jakými státy sousedíme?

___________________________________________________

Máme u nás nějaké moře?

_______________________

Území každého státu ohraničuje státní hranice. Jak je na mapě vyznačena?

______________________

Na mapě je výrazně vyznačena, v terénu je vytyčena hraničními kameny a sloupy. Státní hranice se smí překračovat jen v určitých místech – na hraničních přechodech. Najdi v textu, jak se říká místům, kde překračujeme státní hranici.

___________________________________________________________

3. Slož puzzle České republiky a na slepé mapce vybarvi jednotlivé tři části, Čechy červeně, Moravu modře a Slezsko černě.

4. Doplň podle mapy, se kterými státy máme společnou hranici:

na severu - __________________________

na jihu - ____________________________

na východě - _________________________

na západě - __________________________

5. Bez pomoci ostatních map zkus doplnit slepou mapu - historické země ČR a sousední státy.

6. Teď by si měl znát dobře polohu České republiky. Vyzkoušej si to.

Kde je naše republika umístěna v Evropě?

__________________________________

Česká republika se skládá ze tří historických zemí.

________________________________________________________

Která z těchto částí naší republiky je nejmenší?

________________________________

S kým sousedíme na jihu?

_____________________