Praporky a slepá mapa
Námět Lucie Urbancové je příspěvkem k činnému učení a dobrým pomocníkem zvláště pro žáky s poruchami učení. K uskutečnění činnostního učení při práci se slepou mapou používá Lucie podložky a špendlíčky s názvy pohoří, hor, řek...
Povrch - hory:
1. Přečti si povídání o našich horách:
Podíváme-li se na mapu České republiky, vidíme podél hranic téměř všude tmavohnědou barvu. Hory tvoří přirozené hranice. Těmto pohořím říkáme pohraniční pohoří.
Podívej se na mapu a vypiš některé z těchto pohraničních pohoří.
_____________________________
Také ve středu naší země jsou nějaká pohoří, říká se jim vnitrozemská pohoří.
Vyhledej jedno z nich na mapě a napiš jeho název.
_________________________
2. Dej si okopírovanou mapku na podložku a umísti na ni správně
praporky s názvy pohoří.
3. Zkus umístit správně praporky s názvy pohoří na slepou mapu.
4. Vybarvi pohraniční pohoří modře a vnitrozemnská červeně.
5. Přiřaď kartičky s nejvyššími vrcholy ke správnému pohoří.
6. Význam hor
Hory jsou domovem různých živočichů a rostlin. Lidé využívají hory k zimním sportům a k turistice. Přírodu v horách musíme chránit, proto jsou v horách zřizovány národní parky.
7. Teď bys měl už všechno o našich horách vědět.
Vyzkoušej si to:
Jaké je nejvyšší pohoří v Čechách?
____________________________
Které pohoří najdeš na východě Čech?
_______________________________
Ve kterém pohoří pramení Vltava?
_________________
Umísti ještě jednou praporky na slepou mapu. Zkus to bez
nápovědy.
Vodstvo - řeky:
Víš, kde řeky většinou pramení?
A: nížina
B: pohoří
C: jezero
Kde pramení Labe?
_____________________
1. Podívej se na mapu vodstva přiloženou k učebnici. Jakou barvou jsou tam vyznačeny řeky?
_________________
Najdi řeku Moravu a podívej se na její pramen i kudy teče.
Modrou barvou vyznač ve slepé mapě cestu, kudy řeka Morava teče od svého pramene, tedy počátku, až do konce, tedy ústí.
2. Polož okopírovanou mapu na podložku a zapíchni správně praporky s názvy řek.
3. Zkus dát na podložku slepou mapku a zapíchnout správně praporky s názvy řek.
Význam řeky
Je domovem různých rostlin a živočichů. Slouží jako zdroj vody pro pole, lesy, zvířata i člověka. Po řece se dá cestovat. Také se po ní převáží materiál, například se splavuje dřevo. Na řekách se stavějí vodní nádrže, které zabraňují povodním.
4. Tak teď bys měl o řece vědět všechno. Vyzkoušej si to.
Jaká řeka je v České republice nejdelší, není to Labe?
_________________
Jací živočichové v řece žijí?
______________________
Podívej na mapu a zjisti dvě řeky, které se vlévají do Labe.
______________________________________________
Umísti ještě jednou praporky na slepou mapu. Zkus to bez nápovědy.
Vodstvo:
Kromě řek máme v České republice ještě další vodstvo:
jezera
rybníky
vodní nádrže (přehrady)
Jezera nebyla vytvořena člověkem. Vytvořila je sama příroda.
Nejznámější jezera v Čechách jsou Černé a Čertovo jezero na Šumavě.
Najdi nějaké jezero na mapě.
Rybníky byly vytvořeny člověkem. Jsou využívány k chovu ryb. Na podzim jsou proto velké výlovy kaprů.
Nejvíce rybníků je na jihu Čech, patří mezi ně Svět, Rožmberk, Hejtman nebo Bezdrev.
Najdi nějaký rybník na mapě.
K čemu slouží rybník?
Vodní nádrže jsou postaveny na řekách, chrání okolí řeky před povodněmi. Slouží také k rekreaci, jako zásoba vody a k výrobě elektřiny. Vytvořil je člověk.
Najdi nějakou přehradu na mapě. Na jaké řece leží?
K čemu slouží přehrady?
Poloha České republiky:
Naše republika leží ve středu Evropy. Protože nemáme přístup k moři, říkáme, že Česká republika je vnitrozemský stát. Naše země má rozlohu 79 000 km čtverečních a žije v ní přes 10 milionů obyvatel.
1. Sestav puzzle Evropy. Podívej se, kde je v Evropě umístěna Česká republika.
___________________________________________________
2. S jakými státy sousedíme?
___________________________________________________
Máme u nás nějaké moře?
_______________________
Území každého státu ohraničuje státní hranice. Jak je na mapě vyznačena?
______________________
Na mapě je výrazně vyznačena, v terénu je vytyčena hraničními kameny a sloupy. Státní hranice se smí překračovat jen v určitých místech – na hraničních přechodech.
Najdi v textu, jak se říká místům, kde překračujeme státní hranici.
___________________________________________________________
3. Slož puzzle České republiky a na slepé mapce vybarvi jednotlivé tři části, Čechy červeně, Moravu modře a Slezsko černě.
4. Doplň podle mapy, se kterými státy máme společnou hranici:
na severu - __________________________
na jihu - ____________________________
na východě - _________________________
na západě - __________________________
5. Bez pomoci ostatních map zkus doplnit slepou mapu - historické země ČR a sousední státy.
6. Teď by si měl znát dobře polohu České republiky.
Vyzkoušej si to.
Kde je naše republika umístěna v Evropě?
__________________________________
Česká republika se skládá ze tří historických zemí.
________________________________________________________
Která z těchto částí naší republiky je nejmenší?
________________________________
S kým sousedíme na jihu?
_____________________
|