Naše vlast - Česká republika

 

Žáci poznávají polohu České republiky vzhledem k Evropě, sousední státy, obyvatele, členění území České republiky, historické země. Osvojují si pojmy národ, Evropská unie. Přemýšlí o základech státního zřízení a politického systému České republiky, seznamují se se státní správou a samosprávou, poznávají státní symboly a některé státní svátky.

Některé očekávané výstupy:
Žák ve 4. ročníku
Rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce.
Rozpozná symboly našeho státu a objasní jejich význam.
Čte jednoduchou historickou mapu, náčrt a seznamuje se s počátečními historickými událostmi naší země.

1. část: Naše vlast - Česká republika
Vyučování pro 4. ročník v rozsahu dvou až tří vyučovacích hodin obsahuje prezentaci a pracovní listy. Jeho součástí je výroba směrové růžice a její využití pro poznávání světových stran na mapě. Směrovou růžici si žák vyrobí ze čtvrtky (čtverec o straně cca 10 cm). Sem si narýsuje kříž, popíše hlavní světové strany, poté dorýsuje a popíše vedlejší světové strany.
- popis vyučování s odkazy na prezentaci a pracovní listy -

2. část: Členění území České republiky
Vyučování pro 4. ročník v rozsahu dvou až tří vyučovacích hodin obsahuje prezentaci a pracovní listy. Poznáváme kraje a krajská města. Přímým propojením prezentace s vlastivědnou učebnicí zjišťujeme informace a zajímavosti o svém kraji a krajském městě.
- popis vyučování s odkazy na prezentaci a pracovní listy -

3. část: Česká republika - demokratický stát
Vyučování pro 4. ročník v rozsahu dvou až tří vyučovacích hodin obsahuje prezentaci s předchozím brainstormingem, zpracováním myšlenkové mapy a několik her. Seznamujeme se s pojmy demokracie, prezident, vláda, premiér, ministr, Parlament, Poslanecká sněmovna, Senát, zákony, Ústava ČR, policie, soud, volby.
- popis vyučování s odkazy na prezentaci a pracovní listy -

4. část: Státní symboly a svátky České republiky
Vyučování pro 4. ročník v rozsahu dvou vyučovacích hodin obsahuje prezentaci, pracovní list a první opakovací půllist. Seznamujeme se se státními symboly a jejich významem, v kalendáři hledáme státní svátky, pokoušíme se objevit, proč je slavíme. Trénujeme zpěv hymny, zjišťujeme další informace o symbolech. Na závěr opakujeme učivo o demokratickém státu v opakovacím půllistu.
- popis vyučování s odkazy na prezentaci a pracovní listy -

Shrnutí a opakování
Písemná opakovací práce.
- popis a zaměření práce a pracovní listy -